Potreba novely zákona - návrhy z praxe

8. 3. 2017

Potreba novely zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní - návrhy z praxe

  Dvojobálkové ponuky
  • Zrušenie dvojobálkového otvárania ponúk  

Odôvodnenie:  viď článok Mgr. Michala Garaja s názvom „Deväť kapitol o tom, ako funguje rozdelenie ponúk na dve časti“ v UVO revue č. 3 tu.

Proces predlžuje verejné obstarávanie a dochádza k množstvu zbytočných procesných chýb.

  • V prípade ak nebude zrušené dvojobálkové otváranie ponúk navrhujeme zavedenie možnosti tzv. reverznej súťaže aj pre podlimitné zákazky bez využitia elektronického trhoviska v duchu § 66 ods. 7 zákona.

Odôvodnenie: neexistuje, podľa nášho názoru dôvod, prečo by tento „postup“ otvárania ponúk mal byť umožnený len pre nadlimitné zákazky.

  Dotovaná osoba
  • Upraviť § 8 zákona 343/2015 Z. z. v súlade so znením čl. 13 - Zákazky s príspevkom verejných obstarávateľov - smernice 2014/24/EÚ t. j. že sa smernica týka len zákaziek, na ktoré verejní obstarávatelia prispievajú priamo vo výške viac ako 50 %, na vybrané stavebné práce a služby s nimi súvisiace.
  Námietky
  • Navrhujeme znížiť výšky kaucií pri podaní námietok podľa § 172 zákona.

Odôvodnenie: na námietky uchádzačov sa zvykne nazerať ako na nástroj obštrukcie pri verejnom obstarávaní a pritom námietky predstavujú významný nástroj kontroly postupu verejných obstarávateľov od tých najpovolanejších a to od hospodárskych subjektov. Pričom tento inštitút využíva stále menej uchádzačov.

Štatistiky:

Rok 2015

V roku 2015 bolo úradu doručených 310 námietok, čo je oproti rovnakému obdobiu roku 2014 pokles o 93 námietok teda o 23,08 %.

Z celkového počtu 310 doručených námietok  bolo

- 82 námietkam vyhovené (26,45 %),

- v 129 prípadoch konanie zastavené (41,61 %) z toho 27 konaní po späťvzatí námietok,

- v 69 prípadoch konanie prerušené alebo neukončené (22,26 %).

- v 2 prípadoch nariadené zrušiť použitý postup zadávania zákazky (z dôvodu nedoručenia kompletnej dokumentácie (0,65 %),

- 28 námietok zamietnutých (9,03 %),

 To znamená že úrad rozhodoval o obsahu námietok len v 82 + 28 = 110 prípadoch z toho v 82 prípadoch bolo námietkam vyhovené čo predstavuje 74,5 % !

Rok 2014

V roku 2014 bolo úradu doručených 403 námietok, čo je oproti rovnakému obdobiu roku 2013 pokles o 8 námietok, teda o 1,95 %.

- úrad vyhovel 119 podaným námietkam,

- 37 námietok bolo zamietnutých

To znamená že 76 % obsahovo posudzovaných námietok bolo vyhovené.

Rok 2013

V roku 2013 bolo úradu doručených 411 námietok, čo je oproti rovnakému obdobiu roku 2012 pokles o 73 námietok, teda o 15,09 %

- 74 námietkam vyhovené ,

- 32 námietok bolo zamietnutých,

To znamená že 70 % obsahovo posudzovaných námietok bolo vyhovené.

Pričom počet obstarávaní neklesá.

Z celkového počtu námietok 223 o ktorých obsahu úrad rozhodoval v roku 2011 bolo 195 námietok opodstatnených, čo predstavuje viac ako 87% !!! to znamená, že len necelých 13% námietok bolo zamietnutých.

Záver: Chceme poukázať na fakt, že v prípade ak úrad rozhoduje o obsahu námietky v minimálne v 70% prípadov, dá za pravdu uchádzačovi a tento trend je dlhodobý. Podľa našich skúseností vysoké kaucie odrádzajú uchádzačov podávať námietky, a teda chrániť svoje záujmy a to aj v prípadoch, že sú v práve.

  • Upraviť § 174 ods. 1 písm. h) zákona nasledovne:

Úrad zastaví rozhodnutím konanie o preskúmanie úkonov kontrolovaného, ak

h) kaucia nebola pripísaná na účet úradu v lehote alebo, napriek výzve úradu na jej doplnenie, vo výške ustanovenej v § 172,

Odôvodnenie: Pomerne zložitý spôsob určenia výšky kaucie podľa § 172 zákona, môže ľahko viesť k nesprávnemu určeniu výšky kaucie, čo má podľa súčasného znenia zákona za následok zastavenie konania. Pričom, v súlade s princípom proporcionality, by tento nedostatok mohol byť veľmi ľahko vyzvaním navrhovateľa na doplnenie kaucie v správnej výške odstránený.

  Elektronické trhovisko
  • Námietky v EKS

Navrhujeme umožniť predkladanie námietok pri podlimitných zákazkách, pri ktorých verejný obstarávateľ alebo osoba podľa § 8 postupovala podľa § 109 až 111 zákona. Ak po predložení rozporu nedôjde k zmene v Opisnom formulári podľa požiadaviek v rozpore, umožniť používateľovi, ktorý predložil voči Opisnému formuláru rozpor, predloženie námietky.

Odôvodnenie: Rozporový formulár a Karanténa sú nedostatočné opatrenia pre vykonanie nápravy. El. trhovisko umožňuje zadávanie zákaziek s diskriminačným opisom v podstate bez kontroly.

  • Kontrola splnenia požiadaviek na predmet zákazky v EKS 

Upraviť v zákone možnosť, aby v el. trhovisku, pred automatickým uzavretím zmluvy, bolo možné vyhodnotenie ponúk z hľadiska splnenia požiadaviek verejného obstarávateľa, alebo osoby podľa § 8 na predmet zákazky.

Odôvodnenie: Uzavretie zmluvy s dodávateľom, ktorého ponuka nespĺňa požiadavky na predmet zákazky je v rozpore s princípom efektívnosti verejného obstarávania. Následná možnosť vypovedania zmluvy, je podľa nášho názoru, nedostatočným opatrením, obzvlášť keď verejný obstarávateľ nemôže uzavrieť zmluvu s ďalším v poradí. V súčasnosti el. trhovisko umožňuje navzájom porovnávať, pri vyhodnocovaní ceny, ponuky, ktoré nemusia byť vôbec navzájom technicky porovnateľné.

  Zákazky s nízkou hodnotou
  • Navrhujeme jednoznačne definovať, podľa ktorých §§ prvej časti zákona, je verejný obstarávateľ alebo osoba podľa § 8 povinná postupovať pri zadávaní zákaziek s nízkou hodnotou.
  • Zároveň navrhujeme, aby bolo určené, že pri zadávaní zákaziek s nízkou hodnotou nie je povinnosť postupovať podľa § 6 ods. 18 zákona, v prípadoch keď neboli určené podmienky účasti určované na základe PHZ.

Odôvodnenie:

Súčasná úprava spôsobuje v praxi právnu neistotu, ktoré ustanovenia zákona sú povinné pre tento typ zákaziek. Viď napr. potreba metodických usmernení ÚVO č. 8770-5000/2016 zo dňa 03.06.2016, 7478-5000/2016 zo dňa 09.05.2016, 5117-5000/2016 zo dňa 01.04.2016

Čo sa týka určenia predpokladanej hodnoty zákazky. V praxi sa v absolútnej väčšine určuje PHZ prieskumom trhu. Rovnako zadávanie zákaziek s nízkou hodnotou v absolútnej väčšine prebieha prieskumom trhu. Je preto absurdné vykonávať prieskum trhu na určenie PHZ pred prieskumom trhu na zadanie zákazky.

Možnosť preukázať splnenie podmienky účasti čestným vyhlásením

  • Navrhujeme umožniť minimálne pri podlimitných zákazkách preukázať splnenie podmienok účasti čestným prehlásením tak, ako to bolo upravené v § 32 ods. 11 zákona č. 25/2006 Z. z.

Ak to nie je v rozpore s príslušnými smernicami umožniť vyššie uvedené aj pre nadlimitné zákazky za súčasného zachovania povinnosti akceptovať JED.

Odôvodnenie: Vzhľadom na fakt, že predchádzajúca právna úprava umožňovala preukázať splnenie podmienok účasti jednoduchým čestným prehlásením,  Jednotný európsky dokument nepriniesol vo verejnom obstarávaní v SR zjednodušenie a zníženie administratívnej záťaže hospodárskych subjektov, čo bolo jeho deklarovaným cieľom.

Viď čl. 84 preambuly smernice 2014/24/EÚ kde je JED uvedený len ako príklad:

„Mnohé hospodárske subjekty a v neposlednom rade aj MSP sa domnievajú, že hlavnou prekážkou ich účasti na verejnom obstarávaní je administratívna záťaž vyplývajúca z potreby predložiť veľké množstvo osvedčení alebo iných dokumentov týkajúcich sa kritérií vylúčenia a podmienok účasti. Obmedzenie takýchto požiadaviek, napríklad prostredníctvom použitia jednotného európskeho dokumentu pre obstarávanie pozostávajúceho z aktualizovaného vlastného vyhlásenia, by mohlo viesť k značnému zjednodušeniu v prospech verejných obstarávateľov aj hospodárskych subjektov.“

V praxi je použitie JED-u uchádzačmi považované za príliš administratívne zložité a vytvárajúce priestor pre množstvo procesných chýb. Zároveň krátka lehota uvedená v § 39 ods. 6 zákona: „ Uchádzač alebo záujemca doručí doklady verejnému obstarávateľovi alebo obstarávateľovi do piatich pracovných dní odo dňa doručenia žiadosti, ak verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ neurčil dlhšiu lehotu.“ V spojitosti s § 40 ods. 6 písm. j): „Verejný obstarávateľ a obstarávateľ vylúčia z verejného obstarávania uchádzača alebo záujemcu, ak nepredložil po písomnej žiadosti doklady nahradené jednotným európskym dokumentom v určenej lehote,“ vedie uchádzačov k tendencii predkladať príslušné doklady ako súčasť ponuky a nenahrádzať ich JED-om.

Napíšte nám Váš názor na naše pripomienky, prípadne pošlite Vaše návrhy na zlepšenie procesu verejného obstarávania napr. prostredníctvom kontaktného formulára tu

Výber zverejníme.

Ak chcete dočítať celý článok, prípadne mať možnosť hlasovať v ankete a vidieť jej výsledky, objednajte si, prosím, platený balík.

Ak už platený balík máte, prihláste sa, prosím.

Chcete využívať všetky funkcionality VO-PORTALu?
čítať všetky článkymožnosť položiť otázkustiahnuť a tlačiť zákon s usmerneniamia oveľa viac
Zaregistrujte sa zadarmo alebo využite niektorý z platených balíkov.
Tento web je chránený pomocou systému Google reCAPTCHA.
Ochrana súkromia | Podmienky používania | Zásady používania cookies.
created by (2020)