Potreba novely zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní - návrhy z praxe
Dvojobálkové ponuky
- Zrušenie dvojobálkového otvárania ponúk
Odôvodnenie: viď článok Mgr. Michala Garaja s názvom „Deväť kapitol o tom, ako funguje rozdelenie ponúk na dve časti“ v UVO revue č. 3 tu.
Proces predlžuje verejné obstarávanie a dochádza k množstvu zbytočných procesných chýb.
- V prípade ak nebude zrušené dvojobálkové otváranie ponúk navrhujeme zavedenie možnosti tzv. reverznej súťaže aj pre podlimitné zákazky bez využitia elektronického trhoviska v duchu § 66 ods. 7 zákona.
Odôvodnenie: neexistuje, podľa nášho názoru dôvod, prečo by tento „postup“ otvárania ponúk mal byť umožnený len pre nadlimitné zákazky.
Dotovaná osoba
- Upraviť § 8 zákona 343/2015 Z. z. v súlade so znením čl. 13 - Zákazky s príspevkom verejných obstarávateľov - smernice 2014/24/EÚ t. j. že sa smernica týka len zákaziek, na ktoré verejní obstarávatelia prispievajú priamo vo výške viac ako 50 %, na vybrané stavebné práce a služby s nimi súvisiace.
Námietky
- Navrhujeme znížiť výšky kaucií pri podaní námietok podľa § 172 zákona.
Odôvodnenie: na námietky uchádzačov sa zvykne nazerať ako na nástroj obštrukcie pri verejnom obstarávaní a pritom námietky predstavujú významný nástroj kontroly postupu verejných obstarávateľov od tých najpovolanejších a to od hospodárskych subjektov. Pričom tento inštitút využíva stále menej uchádzačov.
Štatistiky:
Rok 2015
V roku 2015 bolo úradu doručených 310 námietok, čo je oproti rovnakému obdobiu roku 2014 pokles o 93 námietok teda o 23,08 %.
Z celkového počtu 310 doručených námietok bolo
- 82 námietkam vyhovené (26,45 %),
- v 129 prípadoch konanie zastavené (41,61 %) z toho 27 konaní po späťvzatí námietok,
- v 69 prípadoch konanie prerušené alebo neukončené (22,26 %).
- v 2 prípadoch nariadené zrušiť použitý postup zadávania zákazky (z dôvodu nedoručenia kompletnej dokumentácie (0,65 %),
- 28 námietok zamietnutých (9,03 %),
To znamená že úrad rozhodoval o obsahu námietok len v 82 + 28 = 110 prípadoch z toho v 82 prípadoch bolo námietkam vyhovené čo predstavuje 74,5 % !
Rok 2014
V roku 2014 bolo úradu doručených 403 námietok, čo je oproti rovnakému obdobiu roku 2013 pokles o 8 námietok, teda o 1,95 %.
- úrad vyhovel 119 podaným námietkam,
- 37 námietok bolo zamietnutých
To znamená že 76 % obsahovo posudzovaných námietok bolo vyhovené.
Rok 2013
V roku 2013 bolo úradu doručených 411 námietok, čo je oproti rovnakému obdobiu roku 2012 pokles o 73 námietok, teda o 15,09 %
- 74 námietkam vyhovené ,
- 32 námietok bolo zamietnutých,
To znamená že 70 % obsahovo posudzovaných námietok bolo vyhovené.
Pričom počet obstarávaní neklesá.
Z celkového počtu námietok 223 o ktorých obsahu úrad rozhodoval v roku 2011 bolo 195 námietok opodstatnených, čo predstavuje viac ako 87% !!! to znamená, že len necelých 13% námietok bolo zamietnutých.
Záver: Chceme poukázať na fakt, že v prípade ak úrad rozhoduje o obsahu námietky v minimálne v 70% prípadov, dá za pravdu uchádzačovi a tento trend je dlhodobý. Podľa našich skúseností vysoké kaucie odrádzajú uchádzačov podávať námietky, a teda chrániť svoje záujmy a to aj v prípadoch, že sú v práve.
- Upraviť § 174 ods. 1 písm. h) zákona nasledovne:
„Úrad zastaví rozhodnutím konanie o preskúmanie úkonov kontrolovaného, ak
h) kaucia nebola pripísaná na účet úradu v lehote alebo, napriek výzve úradu na jej doplnenie, vo výške ustanovenej v § 172,
Odôvodnenie: Pomerne zložitý spôsob určenia výšky kaucie podľa § 172 zákona, môže ľahko viesť k nesprávnemu určeniu výšky kaucie, čo má podľa súčasného znenia zákona za následok zastavenie konania. Pričom, v súlade s princípom proporcionality, by tento nedostatok mohol byť veľmi ľahko vyzvaním navrhovateľa na doplnenie kaucie v správnej výške odstránený.
Elektronické trhovisko
Navrhujeme umožniť predkladanie námietok pri podlimitných zákazkách, pri ktorých verejný obstarávateľ alebo osoba podľa § 8 postupovala podľa § 109 až 111 zákona. Ak po predložení rozporu nedôjde k zmene v Opisnom formulári podľa požiadaviek v rozpore, umožniť používateľovi, ktorý predložil voči Opisnému formuláru rozpor, predloženie námietky.
Odôvodnenie: Rozporový formulár a Karanténa sú nedostatočné opatrenia pre vykonanie nápravy. El. trhovisko umožňuje zadávanie zákaziek s diskriminačným opisom v podstate bez kontroly.
- Kontrola splnenia požiadaviek na predmet zákazky v EKS
Upraviť v zákone možnosť, aby v el. trhovisku, pred automatickým uzavretím zmluvy, bolo možné vyhodnotenie ponúk z hľadiska splnenia požiadaviek verejného obstarávateľa, alebo osoby podľa § 8 na predmet zákazky.
Odôvodnenie: Uzavretie zmluvy s dodávateľom, ktorého ponuka nespĺňa požiadavky na predmet zákazky je v rozpore s princípom efektívnosti verejného obstarávania. Následná možnosť vypovedania zmluvy, je podľa nášho názoru, nedostatočným opatrením, obzvlášť keď verejný obstarávateľ nemôže uzavrieť zmluvu s ďalším v poradí. V súčasnosti el. trhovisko umožňuje navzájom porovnávať, pri vyhodnocovaní ceny, ponuky, ktoré nemusia byť vôbec navzájom technicky porovnateľné.
Zákazky s nízkou hodnotou
- Navrhujeme jednoznačne definovať, podľa ktorých §§ prvej časti zákona, je verejný obstarávateľ alebo osoba podľa § 8 povinná postupovať pri zadávaní zákaziek s nízkou hodnotou.
- Zároveň navrhujeme, aby bolo určené, že pri zadávaní zákaziek s nízkou hodnotou nie je povinnosť postupovať podľa § 6 ods. 18 zákona, v prípadoch keď neboli určené podmienky účasti určované na základe PHZ.
Odôvodnenie:
Súčasná úprava spôsobuje v praxi právnu neistotu, ktoré ustanovenia zákona sú povinné pre tento typ zákaziek. Viď napr. potreba metodických usmernení ÚVO č. 8770-5000/2016 zo dňa 03.06.2016, 7478-5000/2016 zo dňa 09.05.2016, 5117-5000/2016 zo dňa 01.04.2016
Čo sa týka určenia predpokladanej hodnoty zákazky. V praxi sa v absolútnej väčšine určuje PHZ prieskumom trhu. Rovnako zadávanie zákaziek s nízkou hodnotou v absolútnej väčšine prebieha prieskumom trhu. Je preto absurdné vykonávať prieskum trhu na určenie PHZ pred prieskumom trhu na zadanie zákazky.
Možnosť preukázať splnenie podmienky účasti čestným vyhlásením
- Navrhujeme umožniť minimálne pri podlimitných zákazkách preukázať splnenie podmienok účasti čestným prehlásením tak, ako to bolo upravené v § 32 ods. 11 zákona č. 25/2006 Z. z.
Ak to nie je v rozpore s príslušnými smernicami umožniť vyššie uvedené aj pre nadlimitné zákazky za súčasného zachovania povinnosti akceptovať JED.
Odôvodnenie: Vzhľadom na fakt, že predchádzajúca právna úprava umožňovala preukázať splnenie podmienok účasti jednoduchým čestným prehlásením, Jednotný európsky dokument nepriniesol vo verejnom obstarávaní v SR zjednodušenie a zníženie administratívnej záťaže hospodárskych subjektov, čo bolo jeho deklarovaným cieľom.
Viď čl. 84 preambuly smernice 2014/24/EÚ kde je JED uvedený len ako príklad:
„Mnohé hospodárske subjekty a v neposlednom rade aj MSP sa domnievajú, že hlavnou prekážkou ich účasti na verejnom obstarávaní je administratívna záťaž vyplývajúca z potreby predložiť veľké množstvo osvedčení alebo iných dokumentov týkajúcich sa kritérií vylúčenia a podmienok účasti. Obmedzenie takýchto požiadaviek, napríklad prostredníctvom použitia jednotného európskeho dokumentu pre obstarávanie pozostávajúceho z aktualizovaného vlastného vyhlásenia, by mohlo viesť k značnému zjednodušeniu v prospech verejných obstarávateľov aj hospodárskych subjektov.“
V praxi je použitie JED-u uchádzačmi považované za príliš administratívne zložité a vytvárajúce priestor pre množstvo procesných chýb. Zároveň krátka lehota uvedená v § 39 ods. 6 zákona: „ Uchádzač alebo záujemca doručí doklady verejnému obstarávateľovi alebo obstarávateľovi do piatich pracovných dní odo dňa doručenia žiadosti, ak verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ neurčil dlhšiu lehotu.“ V spojitosti s § 40 ods. 6 písm. j): „Verejný obstarávateľ a obstarávateľ vylúčia z verejného obstarávania uchádzača alebo záujemcu, ak nepredložil po písomnej žiadosti doklady nahradené jednotným európskym dokumentom v určenej lehote,“ vedie uchádzačov k tendencii predkladať príslušné doklady ako súčasť ponuky a nenahrádzať ich JED-om.
Napíšte nám Váš názor na naše pripomienky, prípadne pošlite Vaše návrhy na zlepšenie procesu verejného obstarávania napr. prostredníctvom kontaktného formulára tu
Výber zverejníme.