Zmeny zákona navrhované úradom

4. 7. 2019

Úrad pre verejné obstarávanie pripravil návrh novely zákona o verejnom obstarávaní zameranú na problematiku účasti majetkovo prepojených hospodárskych subjektov vo verejnom obstarávaní a tiež na „spopularizovanie“ zeleného verejného obstarávania.

Navrhované znenie novely prináša aj ďalšie opatrenia a úpravy, z ktorých vyberáme tie najpodstatnejšie:

1. Súhrnné správy (§ 10 ods. 10, § 111 odsek 2, § 117 ods. 6, § 118 odsek 4)

Zvyšuje sa finančný limit pre zverejňovanie súhrnných správ o zmluvách, ktorých uzavretie nepodlieha pôsobnosti zákona a to z pôvodných 1 000 EUR na 5 000 EUR. Zároveň sa upravuje periodicita ich zverejňovania a to priebežne počas kalendárneho polroka alebo hromadne najneskôr do 60 dní po skončení kalendárneho polroka.

Za účelom zjednotenia právnej úpravy pre posielanie súhrnných správ sa z dôvodu úpravy pravidiel pre posielanie súhrnnej správy podľa § 10 ods. 10 navrhuje zhodne upraviť aj pravidlá periodicity pre posielanie súhrnnej správy o zákazkách zadaných podľa § 109 a 110, o zákazkách s nízkymi hodnotami a súhrnnej správy o podlimitných koncesiách.

Zákon už v súčasnosti ustanovuje pojem „environmentálne hľadiská“ v rámci osobitných podmienok plnenia zmluvy (§ 42 ods. 12) ako aj pri kritériách na vyhodnotenie ponúk (§ 44 ods. 4). Tento pojem však nebol v zákone bližšie definovaný.

3. Obmedzenie prístupu hospodárskych subjektov z tretích krajín (§ 10 ods. 4)

„Verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ môže obmedziť účasť vo verejnom obstarávaní hospodárskemu subjektu, najmä vylúčiť jeho ponuku, ak má tento hospodársky subjekt sídlo v treťom štáte, s ktorým nemá Slovenská republika alebo Európska únia uzavretú medzinárodnú zmluvu zaručujúcu rovnaký a účinný prístup k verejnému obstarávaniu v tomto treťom štáte pre hospodárske subjekty so sídlom v Slovenskej republike.“

4. Nový zákonný dôvod odstúpenia od zmluvy (§ 19 ods. 1)

Upravuje sa možnosť odstúpenia od zmluvy z dôvodu uloženia pokuty dodávateľovi, členovi skupiny dodávateľov alebo koncesionárovi, a to za porušenie zákazu dohody obmedzujúcej súťaž, ktorá spočívala v koordinácii podnikateľov v akomkoľvek verejnom obstarávaní alebo v súvislosti s akýmkoľvek verejným obstarávaním.

5. Elektronická komunikácia (§ 20)

Nástroje a zariadenia používané na elektronickú komunikáciu musia umožňovať doručovanie revíznych prostriedkov (žiadosti o nápravu a námietok) verejnému obstarávateľovi alebo obstarávateľovi.

Prevádzkovateľ elektronického prostriedku, prostredníctvom ktorého sa verejné obstarávanie realizuje, bude povinný sprístupniť na požiadanie Európskej komisii, úradu, Protimonopolnému úradu Slovenskej republiky, súdom a orgánom činným v trestnom konaní, ako aj ďalším kontrolným orgánom, informácie alebo dokumenty týkajúce sa verejného obstarávania, ktoré sa v ním prevádzkovanom elektronickom prostriedku nachádzajú.

6. Uchovávanie dokumentácie (§ 24)

„Ak trvanie zmluvy, rámcovej dohody alebo koncesnej zmluvy presiahne časové obdobie desiatich rokov odo dňa odoslania oznámenia o výsledku verejného obstarávania, verejný obstarávateľ a obstarávateľ uchovávajú kompletnú dokumentáciu do uplynutia troch rokov odo dňa skončenia alebo zániku zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody.“

7. Podmienky účasti (§ 40 ods. 4 a ods. 6)

„V navrhovanom ustanovení sa vyslovene určuje, že jednotlivé dôvody na vylúčenie uvedené v § 40 ods. 6 zákona o verejnom obstarávaní sa uplatnia kedykoľvek počas procesu verejného obstarávania, teda nielen pri vyhodnotení splnenia podmienok účasti, ale aj napr. vo fáze pred podpisom zmluvy.“

Ďalej sa upravuje, že uchádzač alebo záujemca bude na základe § 40 ods. 6 písm. g) (dohody narúšajúce alebo obmedzujúce hospodársku súťaž) vylúčený aj v prípade, že verejný obstarávateľ alebo obstarávateľovi túto možnosť v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania alebo v oznámení použitom ako výzva na súťaž neuviedol.

8. Samoočistenie (§ 40 ods. 8)

Pri uplatnení tzv. samoočisťovacieho mechanizmu sa dopĺňa, že uchádzač alebo záujemca „je povinný komplexne objasniť dotknuté skutočnosti a okolnosti, a to aktívnou spoluprácou s verejným obstarávateľom alebo obstarávateľom“

9. Predkladanie ponúk (§ 49 ods. 6)

Navrhuje sa zrušiť automatické vylúčenie uchádzača, ktorý je súčasne členom skupiny dodávateľov bez toho, aby mal uchádzač možnosť preukázať, že sa nejedná o kolúziu vo verejnom obstarávaní .

Pravidlo, že uchádzač môže predložiť iba jednu ponuku ostáva zachované: „Ak uchádzač v lehote na predkladanie ponúk predloží viac ponúk, verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ prihliada iba na ponuku, ktorá bola predložená najneskôr. Na ostatné ponuky prihliada rovnako ako na ponuky, ktoré boli predložené po lehote na predkladanie ponúk.“

10. Jedna ponuka (§ 57 ods. 2)

Navrhuje sa odstrániť povinnosť odôvodňovať nezrušenie verejného obstarávania ak bola predložená len jedna ponuka.

11. Zoznam elektronických prostriedkov (§ 20 ods. 1,§ 158a, § 158b)

„Verejný obstarávateľ a obstarávateľ môže na elektronickú komunikáciu použiť výlučne elektronický prostriedok zapísaný v zozname elektronických prostriedkov podľa § 158a“

„Navrhovanou úpravou sa zavádza zoznam elektronických prostriedkov. V rámci predmetného zoznamu budú povinne registrované elektronické prostriedky používané na elektronickú komunikáciu vo verejnom obstarávaní. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ bude podľa § 20 ods. 1 povinný používať výlučne elektronický prostriedok zapísaný v tomto zozname. Zoznam elektronických prostriedkov bude viesť úrad a bude dostupný na webovej stránke úradu.“

12. Prešetrovanie (§ 166, § 167)

Zavádza sa zákonná možnosť pre úrad vykonať prešetrovanie na účely zistenia, či je dôvod na začatie formálneho procesu výkonu dohľadu nad verejným obstarávaním.

Ďalšie ustanovenie sa týka súčinnosti Úradu pre verejné obstarávanie a Protimonopolného úradu Slovenskej republiky. V rámci navrhovanej úpravy sa zavádza možnosť prešetrovania alebo výkonu dohľadu na mieste, t. j. v priestoroch verejného obstarávateľa, obstarávateľa alebo osoby podľa § 8.

13. Revízne postupy (§ 164 ods. 2, § 170 ods. 5, § 172, § 173, § 174)

Navrhuje sa exaktne vymedziť, že autentifikácia a identifikácia v elektronickom prostriedku na účely podania námietok a žiadosti o nápravu plní funkciu podpisu námietok a žiadosti o nápravu navrhovateľom alebo osobou oprávnenou konať za navrhovateľa.

Kaucia musí byť pripísaná na účet úradu najneskôr pracovný deň nasledujúci po doručení námietok. „Za účelom eliminovania špekulácií sa taktiež navrhuje zvýšenie podielu prepadnutej kaucie v prípade späťvzatia námietok zo súčasných 35% na 50%.“

Zneužívanie námietok - Navrhuje sa nový dôvod na zastavenie konania o preskúmanie úkonov kontrolovaného úradom, ak boli podané námietky, ktoré sú zjavne nedôvodné a dopĺňa sa ich definícia.

„Ak v dôsledku podania zjavne nedôvodných námietok vznikla kontrolovanému škoda, môže si kontrolovaný jej náhradu uplatňovať na miestne a vecne príslušnom súde.“

„Úrad uloží navrhovateľovi, ktorý vzal späť podané námietky, povinnosť nahradiť trovy konania, ktoré vznikli úradu v súvislosti s vypracovaním odborného stanoviska alebo znaleckého posudku. O výške náhrady trov konania rozhodne úrad v rozhodnutí o námietkach.“

Navrhovanou úpravou sa ďalej vymedzuje, že ak je účastníkom procesu verejného obstarávania skupina dodávateľov je aktívne legitimovaným subjektom na podanie námietok člen skupiny dodávateľov len za predpokladu, že podáva námietky v mene všetkých členov skupiny dodávateľov, pričom táto skutočnosť musí byť zrejmá z podaných námietok.

Úprava inštitútu nazerania do spisov v konaniach o preskúmanie úkonov kontrolovaného.

14. Sankcie (§ 182)

„V nadväznosti na úpravu povinností súvisiacich s elektronickou komunikáciou a úpravou požiadaviek na elektronické prostriedky upravených v § 20 zákona sa navrhuje upraviť uloženie sankcie za ich porušenie. Taktiež sa v tejto súvislosti navrhuje úprava sankcií pre prevádzkovateľov elektronických prostriedkov. S cieľom postihovať špekulatívne formy konania pri uplatňovaní revíznych prostriedkov vo verejnom obstarávaní sa taktiež navrhuje uloženie sankcie v prípade podania zjavne nedôvodných námietok alebo zjavne nedôvodného odvolania a taktiež v situácií, ak s podaním námietok alebo odvolania nebude zložená kaucia.„

Navrhovaná účinnosť 1. januára 2020, okrem povinnosti pre verejného obstarávateľa a obstarávateľa používať na účely elektronickej komunikácie výlučne elektronický prostriedok, ktorý je zapísaný v zozname elektronických prostriedkov, ktorá má nadobudnúť účinnosť 1. marca 2020.

Úrad pre verejné obstarávanie predložil novelu do medzirezortného pripomienkového konania (MPK). Dátum konca MPK: 22.07.2019

O ďalšom legislatívnom procese Vás budeme informovať.

Viac o tejto novele aj na našich školeniach tu

Ak chcete dočítať celý článok, prípadne mať možnosť hlasovať v ankete a vidieť jej výsledky, objednajte si, prosím, platený balík.

Ak už platený balík máte, prihláste sa, prosím.

Chcete využívať všetky funkcionality VO-PORTALu?
čítať všetky článkymožnosť položiť otázkustiahnuť a tlačiť zákon s usmerneniamia oveľa viac
Zaregistrujte sa zadarmo alebo využite niektorý z platených balíkov.
Tento web je chránený pomocou systému Google reCAPTCHA.
Ochrana súkromia | Podmienky používania | Zásady používania cookies.
created by (2020)