Úrad pre verejné obstarávanie v rámci medzirezortného pripomienkového konania (MPK) k Legislatívnemu zámeru Zákona o komore verejného obstarávania narazil na odpor nie len odbornej verejnosti (hromadná pripomienka tu) ale aj iných rezortov.
Výber z ich zásadných pripomienok sme Vám priniesli v článku „Komora verejného obstarávania – zásadné pripomienky“ tu
Vzhľadom na tieto rozpory Vláda SR zaviazala úrad dopracovať Legislatívny zámer o alternatívu, aby profesionalizáciu verejného obstarávania zabezpečoval samotný úrad.
A práve túto variantu profesionalizácie VO schválila vláda a zaviazala ÚVO predložiť na rokovanie vlády návrh zákona upravujúci profesionalizáciu verejného obstarávania v pôsobnosti Úradu pre verejné obstarávanie do 31. decembra 2020.
Profesionalizácia verejného obstarávania v pôsobnosti Úradu pre verejné obstarávanie
Tento koncept viac nepočíta s vytvorením samosprávnej stavovskej organizácie - Komory verejného obstarávania, ale navrhuje, aby politiku profesionalizácie verejného obstarávania vykonával štát prostredníctvom ÚVO.
Okruhy pripravovanej úpravy zákona o verejnom obstarávaní podľa legislatívneho zámeru:
1. Povinnosť realizovať verejné obstarávanie prostredníctvom odborného garanta
- Tovary a Služby s PHZ vyššou ako 50 000 eur
- Stavebné práce s PHZ vyššou ako 100 000 eur
2. Vymedzenie odborného garanta na verejné obstarávanie
Fyzická osoba, ktorú ÚVO na základe splnenia zákonom stanovených predpokladov a podmienok zapíše do zoznamu odborných garantov na verejné obstarávanie.
3. Podmienky zápisu do zoznamu odborných garantov na verejné obstarávanie
- občianstvo niektorého z členských štátov
- plná spôsobilosť na právne úkony
- preukázanie určitej dĺžky praktických skúseností vo verejnom obstarávaní
- úspešné absolvovanie odbornej skúšky
- poistenie zodpovednosti za škodu
Požiadavky minimálnej praxe:
- 5 rokov pre osoby s ukončeným minimálne stredoškolským vzdelaním s maturitou
- 4 roky pre osoby, ktoré dosiahli I. stupeň vysokoškolského vzdelania
- 3 roky pre osoby, ktoré dosiahli II. stupeň vysokoškolského vzdelania
4. Sankčný postih odborných garantov na verejné obstarávanie
Sankcie bude ukladať úrad odborným garantom v prípade, ak dôjde z ich strany k závažnému porušeniu pravidiel verejného obstarávania, ktoré sú nezlučiteľné s výkonom činnosti odborného garanta.
Sankcie v závislosti od závažnosti porušenia:
- vyčiarknutie zo zoznamu odborných garantov + trojročný dištanc pre opätovný zápis
5. Pravidlá vzdelávania
Malo by sa jednať o systém povinného vzdelávania založený na kreditovom systéme, ktorý by mohol pozostávať z katalógu povinných, povinne voliteľných a voliteľných vzdelávacích aktivít, pričom za každú kategóriu budú udeľované kredity rôznej hodnoty.
Úrad pre verejné obstarávanie by mal organizovať školenia, workshopy, panelové diskusie, prípadne odborné konferencie diferencované na kategóriu teoretických a praktických školení.
Podrobnosti o systéme kreditového vzdelávania bude upravovať vyhláška vydaná Úradom pre verejné obstarávanie.
6. Vznik členskej základne
Návrh počíta s dvojročným prechodným obdobím (v rokoch 2020 a 2021), v rámci ktorého sa bude kreovať prvotná členská základňa odborných garantov na verejné obstarávanie zapísaných do zoznamu. Od 1. januára 2022 by tak mohla vstúpiť do platnosti povinnosť realizovať verejné obstarávanie prostredníctvom odborného garanta na verejné obstarávanie.
7. Financovanie
Zatiaľ čo koncept komory bol založený primárne na financovaní z členských príspevkov, schválený koncept predpokladá finančné krytie zo štátneho rozpočtu.
Záver
Záverom dodávame, že sa vlastne jedná o obdobu odbornej spôsobilosti pre verejné obstarávanie, ktorá bola platná do 30. júna 2013.
V zmysle hromadnej pripomienky verejnosti proti zriadeniu Komory, poukazujeme na fakt, že účastníkmi procesu verejného obstarávania nie sú len osoby, ktoré pripravujú a realizujú verejné obstarávanie, ale aj hospodárske subjekty predkladajúce ponuky, kontrolné orgány, audítori, riadiace a sprostredkovateľské orgány, ktoré nielen kontrolujú, ale aj tvoria príslušné metodiky a pravidlá verejného obstarávania a v neposlednom rade ÚVO. Požiadavka profesionalizácie verejného obstarávania sa týka všetkých týchto subjektov a nie je možné ju obmedziť len na fyzické osoby, ktoré majú mať podľa legislatívneho zámeru povinnosť zápisu do zoznamu.
Pokiaľ do profesionalizácie verejného obstarávania nebudú zahrnutí všetci účastníci procesu verejného obstarávania, nemá, podľa nášho názoru, žiadny praktický význam obmedzovať činnosť osôb, ktoré sa zaoberajú prípravou verejného obstarávania.