Výber z usmernení ÚVO – júl až august 2019

18. 9. 2019

V tomto článku uvádzame podstatné časti z výberu metodických usmernení, ktoré Úrad pre verejné obstarávanie zverejnil v mesiacoch júl a august 2019.

PHZ - prieskum trhu

Metodické usmernenie č. 9148-5000/2019 zo dňa 01. 08. 2019

Zákon o verejnom obstarávaní taxatívne neupravuje a nedefinuje prieskum trhu, ktorý vykonáva verejný obstarávateľ a obstarávateľ pred začatím postupu zadávania zákazky, nestanovuje žiadne kritériá, ktoré sa majú uplatňovať pri prieskume trhu. Teda ani bližšie nešpecifikuje počet, príp. „vzorku“ oslovených hospodárskych subjektov na určenie relevantnej predpokladanej hodnoty.

Je plne v kompetencii verejného obstarávateľa a obstarávateľa stanoviť do akej miery, akým spôsobom bude vykonávať prieskum trhu.

Konflikt záujmov

Metodické usmernenie č. 9330-5000/2019 zo dňa 01. 07. 2019

Vznik konfliktu záujmov sám o sebe nie je nezákonný. Je však nelegálne zúčastňovať sa na postupe obstarávania s vedomím konfliktu záujmov bez toho, aby bol verejnému obstarávateľovi oznámený, resp. bez toho, aby boli prijaté opatrenia na odstránenie jeho negatívnych následkov.

Preto je potrebné pred prijatím akejkoľvek úlohy súvisiacej s postupom verejného obstarávania oznámiť akýkoľvek potenciálny konflikt záujmov tak, aby verejný obstarávateľ mohol prijať vhodné preventívne opatrenia zaručujúce objektívne vedenie procesu verejného obstarávania.

Zákazky s nízkou hodnotou

Metodické usmernenie č. 7947-5000/2019 zo dňa 01. 07. 2019

V prípade, že uchádzač nie je zapísaný v zozname hospodárskych subjektov prirodzene je možné, aby verejný obstarávateľ na overenie, či uchádzač nemá uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní využil verejne prístupný register hospodárskych subjektov so zákazom účasti vo verejnom obstarávaní (register osôb so zákazom podľa § 183 zákona o verejnom obstarávaní).

Rozšírená reverzná súťaž

Metodické usmernenie č. 9904-5000/2019 zo dňa 02. 07. 2019

Verejný obstarávateľ má samozrejme možnosť vyhodnotiť splnenie podmienok účasti a požiadaviek na predmet zákazky aj len u prvého uchádzača, tak ako mu to zákon v § 55 explicitne umožňuje.

K Vašej druhej otázke uvádzame, že podstatou/účelom zavedenia „superreverzu“ bolo zrýchlenie procesu verejného obstarávania v postupe verejnej súťaže. V danom kontexte je podľa nášho názoru prípustná Vami uvažovaná možnosť o spojení úkonov vysvetľovania ponuky a podmienok účasti najmä v prípade vyhodnocovania len prvého uchádzača.

Metodické usmernenie č. 10226-5000/2019 zo dňa 10. 07. 2019

Kedy v takomto prípade posudzujeme zloženie zábezpeky? Taktiež iba u prvého (alebo u 1-3) uchádzača v poradí?“

...Vzhľadom na to, že preverenie zloženia zábezpeky je v zásade jednoduchý procesný úkon, považujeme ho s ohľadom na hospodárnosť procesu prebiehajúceho verejného obstarávania za dôvodné, urobiť ho ako prvý krok po otvorení ponúk.

Zimná údržba miestnych komunikácií

Metodické usmernenie č. 9455-5000/2019 zo dňa 03. 07. 2019

V odpovedi na Vašu otázku je možné vyjadriť názor, že zimná údržba miestnych komunikácií v správe obce nespadá pod CPV kód 75200000-8 – poskytovanie komunálnych služieb, a teda nie je možné predmetnú službu subsumovať pod Prílohu č. 1 zákona o verejnom obstarávaní. Úradu sa javí ako vhodné, aby verejný obstarávateľ pri výbere z klasifikačného systému CPV kódov zvolil niektoré z CPV kódov týkajúcich sa údržby ciest.

DNS

Metodické usmernenie č. 8463-5000/2019 zo dňa 01. 07. 2019

V prvom rade je možné vo všeobecnosti poukázať na to, že prerozdelenie kompetencií v rámci centrálneho obstarávania závisí od druhu centralizovaných obstarávacích činností, postavenia centrálnej obstarávacej organizácie (ďalej len „COO“) a interného nastavenia vzťahov medzi COO a jednotlivými verejnými obstarávateľmi.

Pokiaľ ide o dynamický nákupný systém zriadený cez systém EVO, COO môže priradiť zodpovedných pracovníkov za jednotlivých verejných obstarávateľov pod profil COO a následne im udeliť rolu konzultantov pre dané DNS. V takomto prípade má prakticky každý verejný obstarávateľ prístup k tomu, aby si v rámci zriadeného DNS vytvoril zákazku a tú realizoval. Funkcionalita systému EVO umožňuje aj odosielanie oznámení zasielaných na zverejnenie do Európskeho vestníka a Vestníka verejného obstarávania.

Ak je DNS zriadený v inom systéme, potom si COO resp. verejný obstarávateľ plnia oznamovacie povinnosti v rámci IS ZÚ (odosielaním oznámení o výsledku príp. zverejňovaním dokumentov v profile). V IS ZÚ COO má možnosť v prípade potreby priradiť pod profil pracovníka za daného verejného obstarávateľa, ktorý vyplní a odošle oznámenie o výsledku zákazky. Na základe vyjadrenia odboru vestníka úradu sa vyžaduje, aby všetky dotknuté subjekty boli registrované v IS ZÚ. Vyžaduje sa, aby zákazka bola v stave „aktívna“ čo umožní, aby jednotlivé subjekty boli schopné realizovať zákazky prostredníctvom COO alebo samostatne.

Metodické usmernenie č. 12165-5000/2019 zo dňa 23. 08. 2019

... či je potrebné pri DNS, resp. pri vyhodnocovaní predložených ponúk v jednotlivých zadávaných zákazkách analogicky použiť § 51 ZVO a teda zriadiť komisiu na vyhodnotenie predložených ponúk k jednotlivým zadávaným zákazkám.

...Ustanovenie § 51 zákona o verejnom obstarávaní sa uplatňuje aj pri zadávaní zákaziek v rámci dynamického nákupného systému

Obhliadka miesta dodania

Metodické usmernenie č. 10076-5000/2019 zo dňa 10. 07. 2019

Obhliadku miesta dodania predmetu zákazky verejný obstarávateľ môže pre záujemcov umožniť, ak si to charakter podmienok vyplývajúcich z predmetu zákazky vyžaduje. V danej súvislosti zastávame názor, že požiadavka na účasť na obhliadke miesta dodania predmetu zákazky by nemala mať záväzný charakter, a teda malo by byť na slobodnej vôli záujemcu, či sa takejto obhliadky zúčastní.

Domnievame sa, že pokiaľ by sa niektorý zo záujemcov nezúčastnil plánovanej obhliadky miesta dodania predmetu zákazky, uvedené nemôže byť dôvodom na jeho vylúčenie z procesu verejného obstarávania. Ak sa ale záujemca nezúčastní na plánovanej obhliadke miesta dodania predmetu zákazky, vystavuje sa tým riziku, že napríklad správne neodhadne náklady na realizáciu/zhotovenie predmetu plnenia danej zákazky, keďže si nebude schopný vytvoriť úplnú predstavu, resp. nebude mať znalosť o určitých špecifických okolnostiach dodania takejto zákazky, prípadne vzájomných súvislostiach/nadväznostiach pri plnení predmetu zákazky, dôležitých pri vypracovaní ponuky a následne sa vystaví riziku, že jeho ponuka nebude spĺňať požiadavky verejného obstarávateľa.

K Vami sledovanému účelu obhliadky miesta realizácie diela môže prispieť nastavenie prísnych zmluvných podmienok, ktoré podnietia hospodárske subjekty k serióznemu prístupu k účasti vo verejnom obstarávaní a aj k dobrovoľnej účasti na obhliadke miesta dodania predmetu zákazky.

Certifikát EMAS

Metodické usmernenie č. 10225-5000/2019 zo dňa 17. 07. 2019

Z uvedeného vyplýva, že požiadavky pre udelenie certifikátu EMAS III v sebe integrujú aj požiadavky podľa normy EN ISO 14001:2015. Na základe toho tak platí, že subjekt, ktorý je certifikovaný v zmysle požiadaviek schémy EMAS spĺňa aj požiadavky v zmysle predmetnej normy ISO (bližšie informácie je možné nájsť na: http://www.emas.sk/node/123. Vyžadovanie súčasného predloženia certifikátov EMAS a ISO 14001 sa preto môže javiť ako duplicitné, prípadne aj zmätočné.

Komisia - otváranie ponúk

Metodické usmernenie č. 5757-5000/2019 zo dňa 03. 07. 2019

Nad rámec uvedeného metodického usmernenia si úrad dovoľuje uviesť, že (obzvlášť v prípadoch elektronického predpokladania ponúk prostredníctvom nástroja, ktorý je súladný s požiadavkami v zmysle § 20 zákona), považuje za postačujúce, ak úkon otvorenia (sprístupnenia) ponúk vykoná jeden (poverený) člen komisie.

Dĺžka praxe člena komisie

Metodické usmernenie č. 9446-5000/2019 zo dňa 17. 07. 2019

Okrem toho, že zákon bližšie nestanovuje požiadavky na preukazovanie odborných predpokladov, nestanovuje ich ani vo vzťahu k dĺžke praxe. Je tak na uvážení samotného verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa, akú dĺžku praxe členov komisie bude považovať za dostatočnú na to, aby komisia mohla plniť sledovaný účel, t. j. aby bola skutočne pre neho odborným poradným orgánom.

Riaditeľ školy člen komisie

Metodické usmernenie č. 10061-5000/2019 zo dňa 17. 07. 2019

Z uvedeného vyplýva, že pokiaľ u osoby existujú náležité odborné predpoklady a naopak, nevzťahuje sa na ňu žiaden z dôvodov ustanovených v § 51 ods. 3, 4, 5 zákona o verejnom obstarávaní, prípadne takáto osoba nie je v konflikte záujmov v zmysle § 23 zákona o verejnom obstarávaní, nie je dôvod ju nepripustiť/nevymenovať za člena komisie, hoci ide napríklad o riaditeľa inštitúcie..

Nahradenie technikov

Metodické usmernenie č. 10412-5000/2019 zo dňa 29. 07. 2019

V prípade nahradenia tretej/inej osoby úrad pripustil výklad (napr. MU č.7936-5000/2018), že verejný obstarávateľ má uznať aj také nahradenie, kde uchádzač po výzve nepredloží novú tretiu osobu, ktorá by spĺňala určené požiadavky namiesto tretej osoby, ktorá ich nespĺňala ale preukáže určené požiadavky, ktoré preukazoval využitím zdrojov, či kapacít tretej osoby svojimi vlastnými kapacitami/zdrojmi.

Analogicky možno pripustiť, že v prípade nutnosti nahrádzania technikov alebo riadiacich zamestnancov, ktorí sú v danom prípade vlastnými kapacitami uchádzača ich tento v prípade nesplnenia podmienok § 34 ods. 1 písm. c)/ g) nemusí nahradiť výlučne vlastnými technikmi/riadiacimi pracovníkmi, ktorí by spĺňali podmienku účasti podľa § 34 ods.1 písm. c) alebo písm. g), ale môže na to využiť kapacity tretích osôb.


Tieto ako aj časti mnohých ďalších metodických usmernení sme zapracovali do nášho zákona na vo-portal.sk tu

Ak Vás niektoré metodické usmernenie zaujalo, môžete si prečítať jeho celé znenie na uvo.gov.sk tu

Metodické usmernenia týkajúce sa znenia zákona účinného od 1.1.2019 zapracúvame do zákona ružovou farbou.

Staršie metodické usmernenia sú zapracované fialovou farbou.

Ak chcete dočítať celý článok, prípadne mať možnosť hlasovať v ankete a vidieť jej výsledky, objednajte si, prosím, platený balík.

Ak už platený balík máte, prihláste sa, prosím.

Chcete využívať všetky funkcionality VO-PORTALu?
čítať všetky článkymožnosť položiť otázkustiahnuť a tlačiť zákon s usmerneniamia oveľa viac
Zaregistrujte sa zadarmo alebo využite niektorý z platených balíkov.
Tento web je chránený pomocou systému Google reCAPTCHA.
Ochrana súkromia | Podmienky používania | Zásady používania cookies.
created by (2020)