Výber z rozhodnutí a usmernení ÚVO – apríl až máj 2025

19. 6. 2025

V tomto článku uvádzame podstatné časti  z výberu rozhodnutí a metodických usmernení, ktoré ÚVO zverejnil v mesiacoch apríl až máj 2025.

Okrem iného sa dozviete názor ÚVO na témy:

  • Informácia o výsledku vyhodnotenia ponúk pri podlimitných zákazkách

  • Upozornenie na podozrivý postup vo verejnom obstarávaní ako dôvod vylúčenia

  • Sadzba 5 % DPH pri ponuke sociálneho podniku

  • Pravidlo vyhodnotenia ponúk pri prenose daňovej povinnosti

  • Dodatok uzatvorený po uplynutí lehoty plnenia

  • Zoznam dlžníkov ako dôkaz

  • Hromadná obhliadka v rámci PTK

  • Ponuka vyššieho výkonu čerpadla ako bolo požadované

  • Zaradenie záujemcov s rovnakým konateľom do DNS 

     a iné.

 

Ak by Vás niektoré rozhodnutie alebo metodické usmernenie zaujalo, môžete si prečítať jeho celé znenie, stačí ak kliknete priamo v texte na jeho číselné označenie.


Neodsúhlasenie zmluvy obecným zastupiteľstvom

Metodické usmernenie č. 5931-5000/2025 zo dňa 04.04.2025

Máme za to, že nenaplnenie explicitne stanovenej povinnosti/podmienky vyžadovanej iným právnym predpisom (schválenie koncesnej zmluvy obecným zastupiteľstvom) možno definovať ako dôvod hodný osobitného zreteľa, pre ktorý nemožno od verejného obstarávateľa požadovať, aby vo verejnom obstarávaní pokračoval v zmysle ustanovenia § 57 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní. Nakoľko, ak by bol proces verejného obstarávania ukončený uzavretím koncesnej zmluvy bez povinného schválenia zastupiteľstvom išlo by podľa nášho názoru o absolútne neplatný právny úkon, na ktorý treba nazerať ako na úkon, ku ktorému nikdy nedošlo, pričom o absolútne neplatných právnych úkonoch platí, že nemôže dôjsť k ich konvalidácii, či ratihabícii dodatočne.

Nestotožňujeme sa s v žiadosti vyjadreným názorom, že v prípade, ak by zastupiteľstvo neschválilo uzavretie koncesnej zmluvy by v danom prípade išlo vlastne o „zmarenie“ uzavretia zmluvy zo strany samotného verejného obstarávateľa. Obecné zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obce zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi obce na štyri roky. Zastupiteľstvo je orgánom kolektívnym, t. j. rozhodnutia prijíma hlasovaním v zbore. Medzi základné povinnosti poslancov patrí aj povinnosť obhajovať záujmy obce a jej obyvateľov a to výkonom nezávislého mandátu. Z uvedeného možno vyvodiť, že rozhodovanie obecného zastupiteľstva, ako jedného z dvoch orgánov obce-verejného obstarávateľa je závislé výlučne od vôle jednotlivých poslancov, ktorá by mala byť slobodná, bez akéhokoľvek autoritatívneho zásahu. A verejný obstarávateľ ako taký ho fakticky nevie ovplyvniť.


Zrušenie aukcie počas jej priebehu

Kontrolovaný uvádza, že navrhovateľ v predmetnej verejnej súťaži predložil ponuku, ktorá obsahovala JED, ktorým navrhovateľ dočasne nahradil doklady preukazujúce splnenie podmienok účasti.

Kontrolovaný počas elektronickej aukcie zistil, že elektronická aukcia sa koná bez toho, aby navrhovateľa vyzval na predloženie dokladov na preukázanie splnenia podmienok účasti, ktoré boli predbežne nahradené JED-om, a z toho dôvodu elektronickú aukciu okamžite ukončil a zrušil.

Podľa názoru úradu je dôležité „vecné“ posúdenie skutočnosti, či opakovanie elektronickej aukcie by v súlade s § 54 ods. 14 zákona o verejnom obstarávaní bránilo hospodárskej súťaži alebo nie...

Ak chcete dočítať celý článok, prípadne mať možnosť hlasovať v ankete a vidieť jej výsledky, objednajte si, prosím, platený balík.

Ak už platený balík máte, prihláste sa, prosím.

Chcete využívať všetky funkcionality VO-PORTALu?
čítať všetky článkymožnosť položiť otázkustiahnuť a tlačiť zákon s usmerneniamia oveľa viac
Zaregistrujte sa zadarmo alebo využite niektorý z platených balíkov.
Tento web je chránený pomocou systému Google reCAPTCHA.
Ochrana súkromia | Podmienky používania | Zásady používania cookies.
created by (2020)