Úrad pre verejné obstarávanie vyhodnotil medzirezortné pripomienkové konanie
(MPK) k
Legislatívnemu zámeru Zákona o komore verejného obstarávania.
Viac o obsahu legislatívneho zámeru nájdete v našom predchádzajúcom
článku tu
Úrad dostal 174 pripomienok z toho 98 zásadných.
Vyberáme z textu zásadných pripomienok, ktoré úrad neakceptoval:
MF SR
„...Vzhľadom na skutočnosť, že v legislatívnom zámere nie sú uvedené dôvody, pre ktoré sa neosvedčil inštitút odborne spôsobilých osôb,
navrhujem opätovné zavedenie inštitútu odborne spôsobilých osôb bez ohľadu na systém záujmovej samosprávy...“
MH SR
„...Tento cieľ môže byť dosiahnutý napr.
formou celoživotného vzdelávania alebo formou e-learningu priamo pod záštitou, resp. v gescii ÚVO. Obdobný postup využíva napr. chorvátske Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta (Ministerstvo hospodárstva, podnikania a remesiel) (ďalej len „chorvátske ministerstvo“), ako sa uvádza aj v príkladoch best practise, na ktoré legislatívny zámer vpoznámke pod čiarou č. 2odkazuje. Z uvedeného dokumentu vyplýva, že samotné chorvátske ministerstvo má pod svojou záštitou certifikáciu osôb, ktoré realizujú proces verejného obstarávania. Na základe uvedeného MH SR nesúhlasí s vytvorením navrhovanej komory. Pripomienka je zásadná.“
MV SR
„...V legislatívnom návrhu sú uvedené príklady dobrej praxe v profesionalizácií verejného obstarávania , ktoré zverejnila Európska komisia, avšak v tejto súvislosti je potrebné poukázať na skutočnosť, že
ani v jednom z 89-ich príkladov dobrej praxe v rámci EÚ a sveta nie je uvedené vytvorenie stavovskej organizácie v takej podobe ako to navrhuje predkladateľ. MV SR sa teda javí ako vhodnejšie riešenie také, ktoré skutočne využije už existujúce príklady dobrej praxe z iných krajín EÚ alebo sveta a aplikuje ich na Slovensku...“
„...Zároveň je nutné poukázať na skutočnosť, že pojmy profesionalizácia a vytvorenie komory verejného obstarávania neznamenajú to isté, resp. nie je možné ich stotožňovať, alebo vzájomne podmieňovať...“
MZVEZ SR
„...Mnohé
navrhované povinnosti odborného garanta a oprávnenia komory uvedené v legislatívnom zámere sú v prípade štátneho zamestnanca alebo zamestnanca
pri výkone práce vo verejnom záujme buď neaplikovateľné, alebo priamo v rozpore s výkonom štátnej služby alebo práce vo verejnom záujme podľa vyššie citovaných zákonov...“
„...V súvislosti s uvedeným má predkladateľ v rámci organizačnej štruktúry v súčasnosti zriadený organizačný útvar na vzdelávanie (
Inštitút verejného obstarávania/oddelenie vzdelávania) a organizačný útvar na metodickú činnosť (oddelenie metodiky). Prenos kompetencie vzdelávania na komoru môže nastať až po dôkladnom vyhodnotení činnosti oddelenia vzdelávania predkladateľa a po zvážení a posúdení potenciálu predkladateľa v tejto oblasti.
V predloženom dokumente nie je uvedené na základe čoho predkladateľ usúdil, že je nutný prenos jeho kompetencie na orgán záujmovej samosprávy...“
MŽP SR
„...
Je neodôvodnené zvýhodňovať žiadateľa o členstvo v komore, ktorý dosiahol druhý stupeň vysokoškolského vzdelania v akomkoľvek študijnom odbore...“
NBS
„...Taktiež
nie je zdôvodnené a preukázané tvrdenie, že v súčasnosti existuje v tomto smere deficit, respektíve že doteraz sa na dostatočnej úrovni nezvyšuje odborná úroveň osôb, ktoré vykonávajú činnosti vo verejnom obstarávaní v rámci podnikateľskej činnosti alebo ako zamestnanci verejných obstarávateľov či obstarávateľov...“
„...Pritom z predloženého legislatívneho zámeru nie je jasné ani to, či náklady pre komoru verejného obstarávania za také osoby (členov komory), ktoré (ktorí) by činnosti vo verejnom obstarávaní vykonávali ako
zamestnanci alebo štátni zamestnanci subjektov verejnej správy, by formálne uhrádzali tieto osoby (členovia komory) alebo či by ich reálne aj formálne uhrádzali zamestnávajúce subjekty verejnej správy...“
OSO
„...Tieto pravidlá sú v priamom rozpore s odporúčaním komisie 2017/1805 z 3. októbra 2017 k profesionalizácii verejného obstarávania, budovanie architektúry profesionalizácie verejného obstarávania(ďalej len „odporúčania“), kde v bode (5) v spojení s odvolávkou pod čiarou (6) odporúčania je zrejmé, že
nie za všetky úkony verejného obstarávania zodpovedá osoba, ktorá vykonáva úlohy súvisiace s verejným obstarávaním, t.j. podľa zamýšľaného zámeru odborný garant...“
„...Tento zámer je v rozpore s deklarovaním, že komora by mala byť od začiatku nezávislá na štáte. Z textu legislatívneho predmetného zámeru
je zrejmé že ÚVO by mal nepretržitý dohľad nad činnosťou komory, členstvom v kontrolnom a disciplinárnom orgáne, súčasne s právom podávať návrh na disciplinárne konanie voči členom komory, čiže štátny orgán bude okresávať samosprávny princíp akejkoľvek komory...“
„...
Komoru by nemal zriaďovať štát, ale malo by sa jednať o združenie občanov v zmysle zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov, t.j. združovanie by malo byť založené plne na dobrovoľnej forme a nemalo by znamenať zábranu vo výkone povolania. Prijatie tohto zámeru a následne zákona, by malo za následok prepúšťanie zamestnancov, ktorí by sa z nejakého dôvodu nestali členmi Komory verejného obstarávania...“
„...Navrhované povinné vzdelávanie, zabezpečované komorou verejného obstarávania, samo osebe sa javí ako
duplicita k zriadenému Inštitútu verejného obstarávania v oblasti vzdelávania, avšak nie na dobrovoľnej báze ale ako povinný a ďaleko nákladnejší systém vzdelávania odborníkov verejného obstarávania...“
RÚZ SR
„...V prípade umožnenia prijímania darov komorou nemusí byť zabezpečená nestrannosť a neovplyvniteľnosť komory a jej orgánov.
Navrhujeme prehodnotiť možnosť prijímania darov...“
SEPS
„...
Príkladom by mohlo byť aj Ministerstvo pro místní rozvoj Českej republiky, ktoré od roku 2016 aktívne
organizuje školenia v oblasti verejných zákaziek a zákona o zadávaní verejných zákaziek, ktorých cieľom je výrazné posilnenie odbornosti subjektov v oblasti verejných zákaziek a to nielen v súvislosti s novou legislatívou. Vzdelávací program je koncipovaný ako viacstupňový vzdelávací systém, ktorý sa zameriava nielen na skúsených zadávateľov, ale aj na začiatočníkov. Jednotlivé časti vzdelávacieho programu sa zameriavajú vždy na konkrétnu oblasť zákona, resp. na určité špecifické komodity, resp. na špecifiká konkrétnych zadávateľov.
Všetky školenia sú zadarmo...“
„...Legislatívny zámer zákona je v rozpore s materiálom „Analýza vplyvu všeobecných, profesijných a prierezových komôr na podnikateľské prostredie s návrhom ďalšieho postupu" (ďalej len „materiál”), ktorý vypracovalo Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky na základe uznesenia vlády SR č. 830/2003 zo 28.08.2003. Z Predkladacej správy materiálu citujeme: „...
Skutočným motívom návrhov na zriadenie či posilnenie komory nikdy nie je snaha o zvýšenie kvality, ale naopak v prípade profesijnej komory je ním vždy snaha obmedziť prístup nových subjektov do príslušného odvetvia a zachovať tak pozíciu subjektov už pôsobiacich na trhu... ...Vznik profesijných komôr teda nielenže nevedie a nemôže viesť ku zvýšeniu kvality služieb v príslušnom odvetví, ale
vznik týchto komôr s právomocou regulovať vstup do odvetvia má preukázateľne vždy za následok obmedzenie konkurencie a umelé udržiavanie vyšších cien v odvetví... ...prenesenie právomoci na komoru tak nie je prejavom posilnenia demokracie, ale naopak prejavom posilnenia prvkov štátom podporovaného podnikateľského korporativizmu, ktorý je vo svojej podstate protitrhový a antidemokratický. ...Snahy o presadenie systému rozhodovania o prístupe do podnikania „samosprávnou“ komorou sú teda typickou ukážkou „rent-seeking“ lobistických aktivít, ktoré by štát nemal akceptovať, a to práve z toho dôvodu, že je potrebné podporovať konkurenciu a kvalitu a ochraňovať aj záujmy spotrebiteľa. Je preto potrebné odolávať tlakom záujmových skupín na zriaďovanie stále nových komôr...“
Hromadná pripomienka verejnosti
„...
Účastníkmi procesu verejného obstarávania pritom nie sú len subjekty, ktoré pripravujú a realizujú verejné obstarávanie, ale aj hospodárske subjekty predkladajúce ponuky, kontrolné orgány, audítori, riadiace a sprostredkovateľské orgány, ktoré nielen kontrolujú, ale aj tvoria príslušné metodiky a pravidlá verejného obstarávania a v neposlednom rade ÚVO. Požiadavka profesionalizácie verejného obstarávania sa týka všetkých týchto subjektov (predovšetkým samotného ÚVO) a nie je možné ju obmedziť len na subjekty, ktoré majú mať podľa legislatívneho zámeru povinnosť členstva v komore. Pokiaľ do profesionalizácie verejného obstarávania nebudú zahrnutí všetci účastníci procesu verejného obstarávania, vrátane samotného ÚVO, nemá žiadny praktický význam obmedzovať činnosť osôb, ktoré sa zaoberajú prípravou verejného obstarávania...“
Záver
Predkladatelia vyššie uvedených pripomienok vo všeobecnosti vítajú iniciatívu Úradu pre verejné obstarávanie zvyšovať profesionalizáciu verejného obstarávania, ale zhodujú sa v závere, že považujú za koncepčnejšie, aby záštitu nad profesionalizáciou a úlohy, ktoré návrh legislatívneho zámeru rieši, prešli na ÚVO a aby v tejto súvislosti boli vytvorené pre toto riešenie legislatívne, finančné a iné podmienky.
Úrad pre verejné obstarávanie, ako predkladateľ materiálu, zotrváva na koncepte budovania subjektu záujmovej správy, nakoľko sa domnieva, že v podmienkach SR predstavuje komplexné riešenie profesionalizácie verejného obstarávania, "a to aj s ohľadom na odmietnutie inštitútu OSO v rokoch 2013 a 2017". Úrad ďalej uvádza, že komora verejného obstarávania s dobrovoľným členstvom by neplnila sledovaný cieľ.
Zároveň úrad pripúšťa, že v rámci prípravy návrhu zákona bude otvorená otázka, formy profesionalizácie aj pre osoby vykonávajúce kontrolu verejného obstarávania ako svoju výlučnú činnosť, napr. zamestnanci riadiacich orgánov, orgánu auditu, Úradu pre verejné obstarávanie, certifikačného orgánu.
Úrad akceptoval 89 pripomienok z roho 55 zásadných.
Legislatívny zámer úrad predložil na rokovanie Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky s rozpormi od ôsmich subjektov a jednou hromadnou pripomienkou od verejnosti:
- Úrad vlády Slovenskej republiky (ÚV SR)
- Ministerstvo financií Slovenskej republiky (MF SR)
- Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (MV SR)
- Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (MH SR)
- Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky (MZVaEZ)
- Národná banka Slovenska (NBS)
- Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR)
- Slovenská elektrizačná a prenosová sústava a. s. (SEPS)
- Verejnosť (hromadná pripomienka)
Celé znenia vznesených pripomienok ako aj spôsob ich vyhodnotenia a stanoviská ÚVO nájdete na
slov-lex.sk tu