Úrad pre verejné obstarávanie predložil do medzirezortného pripomienkového konania
(MPK) "Legislatívny zámer Zákona o komore verejného obstarávania."
Primárnym cieľom vzniku komory má byť profesionalizácia verejného obstarávania.
Nižšie Vám ponúkame rešerš legislatívneho zámeru:
1. Povinnosť realizovať verejné obstarávanie prostredníctvom člena komory verejného obstarávania
„Na základe navrhovanej právnej úpravy bude zakotvená povinnosť
pre verejných obstarávateľov, obstarávateľov, ako aj pre osoby podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní (ďalej ako „
povinné osoby“)
realizovať verejné obstarávanie prostredníctvom osoby, ktorá je členom komory.“
Oprávnenie realizovať verejné obstarávane sa navrhuje rozdeliť do nasledovných kategórií:
- všetky druhy zákaziek a koncesií,
- civilné zákazky s nízkou hodnotou, ktorých predpokladaná hodnota je rovnaká alebo vyššia ako 50 000 eur (tovary a služby, vrátane tých podľa prílohy č. 1 zákona o verejnom obstarávaní) a 100 000 eur (stavebné práce) a podlimitné zákazky s využitím elektronického trhoviska.
Bude na rozhodnutí samotného verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa, koľko svojich zamestnancov za člena komory „nominuje“ a či vôbec.
2. Sídlo komory
Sídlom komory bude Bratislava.
3. Pôsobnosť komory
Vzdelávanie
- systém povinného vzdelávania pre jej členov, ktorý bude založený na kreditovom systéme
- organizovanie vzdelávacích aktivít
Tvorba legislatívy
Komora by mala spolupracovať napríklad pri tvorbe stratégie štátnej politiky v oblasti verejného obstarávania, tvorbe a zmenách legislatívy, analýze najčastejších alebo systémových nedostatkov a hľadaní riešenia na ich odstránenie.
Disciplinárna právomoc
„Pre dosiahnutie účelu celkového zvyšovania profesionálnej úrovne nákupu pre povinné osoby je s ohľadom na očakávaný vysoký počet členov komory dôvodné, aby v krajných prípadoch existovala možnosť sankcionovať odborné, ako aj osobnostné previnenia členov komory.“
4. Organizačná štruktúra
Organizačná štruktúra by mala byť nasledovná:
- valné zhromaždenie
- predsedníctvo
- vzdelávacia komisia
- skúšobná komisia
- revízna komisia
- disciplinárna komisia
5. Financovanie komory
Komora bude financovaná najmä z vlastných príjmov. Tými budú
príspevky členov komory,
úhrady za vykonanie odbornej skúšky, výnosy z vlastného majetku a dary.
„Hlavným účelom členského príspevku by malo byť financovanie vzdelávacích aktivít organizovaných pre členov komory a krytie nákladov na činnosť orgánov komory. Výška členského by mala byť stanovená proporčne a mala byť odrážať počet členov a potrebu zabezpečenia povinných vzdelávacích aktivít v zmysle schváleného plánu vzdelávania.“
6. Vzťah úradu a komory
„Navrhovateľ považuje za legitímne, aby úrad vykonávajúci dohľad vo verejnom obstarávaní ako ústredný orgán štátnej správy, disponoval v prípade zistenia závažných odborných pochybení člena komory v kontrolovanom verejnom obstarávaní určitými oprávneniami aj vo vzťahu k disciplinárnemu charakteru konania osoby, ktorá pre povinnú osobu realizovala verejné obstarávanie so závažnými nedostatkami.“
Navrhuje sa , aby bol
úrad oprávnený vymenovať jedného, prípadne viacerých členov disciplinárnej komisie a jedného člena revíznej komisie.
7. Podmienky vzniku členstva a pravidlá výkonu členstva v komore
- občianstvo niektorého z členských štátov
- plná spôsobilosť na právne úkony
- preukázanie určitej dĺžky praktických skúseností vo verejnom obstarávaní
- úspešné absolvovanie odbornej skúšky
- poistenie zodpovednosti za škodu
- zaplatenie členského príspevku
Požadovaná prax:
„Čo sa týka požiadaviek na minimálnu dĺžku trvania praxe, navrhuje sa zvýhodniť osoby, ktoré dosiahli minimálne druhý stupeň vysokoškolského vzdelania (bez požiadaviek na konkrétny študijný odbor). Týmto subjektom sa navrhuje požadovaná doba praxe skrátiť z piatich rokov na tri roky. Taktiež je možné uvažovať o skrátení požadovanej doby praxe vo vzťahu ku kategórii členov komory realizujúcim vymedzené zákazky s nízkou a podlimitné zákazky s využitím elektronického trhoviska.“
Podnikanie v oblasti verejného obstarávania:
Členmi komory budú môcť byť výlučne fyzické osoby.
Navrhovaná úprava nemá brániť členom – podnikateľom vykonávať činnosť v rámci združenia spolu s inými členmi komory alebo prostredníctvom právnickej osoby. Komora má viesť zoznam takýchto združení, ako aj právnických osôb.
„V súvislosti s výkonom podnikateľskej činnosti je potrebné uviesť, že v zmysle navrhovanej úpravy pôjde regulovanú činnosť, pričom o splnení požiadaviek na jej výkon bude rozhodovať subjekt záujmovej samosprávy. Na základe toho dôjde k rozšíreniu katalógu činností, ktoré nie sú živnosťami v zmysle § 3 živnostenského zákona.“
8. Práva a povinnosti členov komory
Člen komory bude vystupovať v pozícii odborného garanta verejného obstarávania a bude oprávnený pre povinnú osobu vykonať všetky úkony verejného obstarávania
Člen komory, vykonávajúci činnosť ako podnikateľ bude oprávnený vykonávať aj „ad hoc“ poradenstvo vo verejnom obstarávaní
Aktívne a pasívne
volebné právo člena do orgánov komory.
Povinnosť zúčastňovať sa na vzdelávacích aktivitách organizovaných komorou
Povinnosť uzavrieť zmluvu o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú výkonom svojej činnosti,
„a to bez rozdielu, či člen komory bude vykonávať činnosť odborného garanta ako podnikateľ alebo v zamestnaneckom pomere.“
Povinnosť platenia ročného členského príspevku, ktorého výšku by mala regulovať samotná komora
9. Úprava disciplinárnej zodpovednosti člena komory
„Predpokladom pre vyvodenie disciplinárnej zodpovednosti voči členovi komory by mohlo byť predovšetkým napríklad konečné rozhodnutie úradu, v ktorom úrad identifikuje porušenie zákona o verejnom obstarávaní so zásadným vplyvom na jeho výsledok a identifikované porušenie bude v priamej príčinnej súvislosti s úkonom alebo činnosťou, ktorú vo verejnom obstarávaní vykonával člen komory.“
„Zámerom navrhovateľa je, aby nebolo každé porušenie zákona s vplyvom na výsledok verejného obstarávanie automaticky kvalifikovateľné ako podnet na začatie disciplinárneho konania.“
„Sankcionovanie disciplinárnych previnení bude v kompetencii disciplinárnej komisie, ktorá bude zo svojich členov zriaďovať disciplinárne senáty.“
Úrad bude oprávnený podať návrh na disciplinárne konanie a komora bude povinná sa takýmto návrhom zaoberať.
10. Vznik členskej základne a voľba prvých členov orgánov komory
Navrhuje sa
prechodné obdobie dvoch rokov (2020 a 2021), v rámci ktorých by prvých 15 mesiacov bolo primárne vyhradených na kreovanie členskej základne, hlavne na uskutočňovanie odborných skúšok a zvyšných deväť mesiacov by bolo zameraných na zvolanie ustanovujúceho valného zhromaždenia, uskutočnenie volieb do orgánov komory a zabezpečenie materiálneho vybavenia komory
tak, aby od v roku 2022 mohla plne vykonávať svoju činnosť.
„Navrhuje sa, aby do začatia činnosti komory vykonával jej funkciu úrad, ktorý by mal záštitu nad vytvorením prvotnej členskej základne (vrátane zabezpečenia skúšok) a následne by zvolal ustanovujúce valné zhromaždenie.“
Kompletný materiál nájdete na
slov-lex.sk tu , kde môžete (po prihlásení sa) podať svoje pripomienky.
Vaše pripomienky k legislatívnemu návrhu v MPK môžete podať
do 21.1.2019